Realitní makléři: jak prodávat nemovitosti správně?

Při prodeji nemovitosti má realitní makléř klíčovou roli a může značně ovlivnit výsledek transakce. Aby byla zajištěna hladká a úspěšná zkušenost, je důležité u realitního makléře hledat určité vlastnosti. V tomto blogu se zaměříme na klíčové atributy, které by realitní makléř měl mít. Pokud byste v tomto tématu chtěli jít ještě více do hloubky, neváhejte si poslechnout rozhovor s Klaudií Rojčík Kocmanovou v našem Československém nemovitostním podcastu.

Tak jako mnoho disciplín, i práce realitního makléře je především založena na komunikaci a mezilidských vztazích. K tomu, aby obchod proběhl co nejúspěšněji, je důležité, aby měl realitní makléř zprostředkující prodej nemovitosti několik vlastností a dovedností. Úspěch realitního makléře se tedy přímo odvíjí od jeho tzv. soft skills. Kromě toho je důležitá i jeho expertiza v oblasti nemovitostí a v rámci trhu, která má v kombinaci s jeho soft skills vytvořit synergický efekt a tak zajistit tu nejlepší možnou službu pro klienta.

Profesionalita a důvěryhodnost

Základem práce každého realitního makléře je v první řadě profesionální a důvěryhodná komunikace. Je důležité, aby realitní makléř komunikoval profesionálně a důvěryhodně, odpovídal na dotazy zájemců promptně a poskytoval jim veškeré potřebné informace o nemovitosti. Důležité je aktivně poslouchat, ptát se otázky a udržovat oční kontakt. Realitní makléř by měl být ochoten setkat se s potenciálními zájemci a předvést zájemcům nemovitost osobně. Snažit se vytvořit s nimi dobrý vztah a být jim nápomocný po celou dobu prodejního procesu.

Vyjednávání

Dále by měl mít dobrou vyjednávací dovědnost. Vyjednávání je nedílnou součástí prodeje nemovitosti. Být schopen vyjednat nejlepší možnou cenu a podmínky pro svého klienta je klíčové. Dovednost v oblasti vyjednávání pomůže dosáhnout uspokojivého výsledku při prodeji nemovitosti.

Expertiza

Dalším důležitým aspektem je samotná expertiza realitního makléře. I když diplom v oblasti realitního makléřství není nezbytností, realitní makléř by se měl z vlastní iniciativy zajímat o oblast stavebnictví (technickou stránku), práva, ekonomiky a marketingu, což jsou vše disciplíny, které úzce souvisí s prodejem (ale také nákupem) nemovitostí.

Stejně to je i s praktickým využitím obytných prostor. Neprodává se jen vzhled, ale i využití, které je v konečném důsledku i důležitější než vizuální stránka nemovitosti, protože pro mnoho lidí má bydlení užitkovou hodnotu. Design je již přidaná hodnota. To ovšem neznamená, že u někoho to nemůže být naopak a nebude prioritizovat právě design. V tomto případě musí být realitní makléř schopen identifikovat potřeby kupujícího a jasně stanovit priority, podle kterých se klient řídí a co přesně od nemovitosti, kterou kupuje očekává.

Cena

Dalším důležitým aspektem prodeje nemovitosti je stanovení její ceny, což vyžaduje dobrou znalost trhu a důkladný průzkum cen podobných nemovitostí ve stejné lokalitě. Zohlednit je potřeba i aktuální tržní trendy.  Správně stanovená cena přiláká více zájemců a zvýší šance na úspěšný prodej.

Informace

Před prodáváním nemovitosti je nezbytné získat co nejvíce informací o ní: veškeré detaily o stavu nemovitosti, její historii, ročních nákladech, souvisejících právních dokumentech atd. Tyto informace pomohou při komunikaci s potenciálními zájemci a zvýší profesionalitu a kredibilitu realitního makléře. Správně informovaný a připravený realitní makléř dokáže nemovitost jednodušeji prodat protože přesně ví, co prodává, za kolik a hlavně komu.

Prezentace

K prodeji nemovitosti patří také její vhodná prezentace (sebe i nemovitosti). Pořízení profesionálních fotografií, které zdůrazní nejlepší stránky nemovitosti, vytvoření popisu, který přitáhne pozornost potenciálních zájemců a popsání výhod a přidané hodnoty nemovitosti. Zároveň působí profesionálně a důvěryhodně. V prezentaci lze použít také videa a virtuální prohlídky, které umožní zájemcům prozkoumat nemovitost online v případě potřeby.

Využití technologií

V dnešní době se již prakticky nedá obejít bez základních technických dovedností o informačních technologiích. I pro realitního makléře jde o velmi silný nástroj, který když využije správně, může zvýšit šance na úspěšný prodej nemovitosti. Správné a efektivní využití informačních technologií také umožní úsporu času.

V konečném důsledku při prodeji nemovitosti nezáleží na nemovitosti jako takové. Samozřejmě je důležité, aby byla v pořádku po technické a právní stránce. To, zda se však prodá, závisí převážně na míře do jaké se umí realitní makléř, který ji prodává vcítit a napasovat ji na míru kupujícímu, jejímu budoucímu majiteli.

Tématem prodej, ale také nákup nemovitosti se budeme zabývat dále i v dalších blogových článcích.

Soft skills

Expertiza

Seznam použité literatury:

First colony mortgage. 2023. The Importance of Working with a Good Real Estate Agent [online]. Dostupné zde.

KOCMANOVÁ, K. 2022. Budoucnost kvality realitní služby aneb Jak to vidím já [online]. Dostupné zde.

THOMAS, J. 2023. 12 Qualities You Need to Be a Successful Real Estate Agent [online]. Dostupné zde.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli!
Chcete se dozvědět více ze světa investic a nemovitostí? Registrujte se zdarma na naši online konferenci!

Online konference

NA TÉMA

STABILNÍ INVESTIČNÍ PŘÍLEŽITOSTI NA DNEŠNÍM NEMOVITOSTNÍM TRHU

12. ČERVNA
18:00
ONLINE
1. ÚNORA
18:00
ONLINE

Registrujte sa zadarmo